Digitale tools en apps zijn in ons privéleven niet meer weg te denken. Of we nu onze vakantie online boeken of onze bankrekening raadplegen, we maken er maar al te graag gebruik van. Ze zijn zelfs helemaal ingeburgerd. We verwachten als consument optimaal gebruiksgemak of we haken af. Bedrijven doen er dan ook alles aan om die klantenervaring te optimaliseren en klanten te binden aan hun systeem.
Optimaal gebruiksgemak
In het bedrijfsleven verwachten diezelfde consumenten als werknemers nu ook een zelfde digitalisatiegraad en gebruiksgemak. Dat is lang nog niet overal het geval. Als de aangeboden tool dan geen significante vooruitgang teweeg brengt in de dagelijkse werking, wordt die simpelweg genegeerd. Zonde van de inspanning en de investering, niet?
Digitale vooruitgang loont
Steeds meer bedrijven begrijpen dit en investeren in de digitalisatie van bedrijfsprocessen en de automatisatie van repetitieve handelingen. Het is zaak om werknemers nauw te betrekken bij dit digitale transformatieproces. Analyseer vooraf hun noden als gebruiker. En laat hen de tool of het prototype mee uittesten. Betrokken medewerkers zullen veel gemotiveerder zijn als de tool hen in staat stelt om hun doelen effectief te bereiken. Bovendien zal de werktevredenheid en efficiëntie mee stijgen. Iets waar bedrijven écht werk van moeten maken in tijden van serieuze arbeidskrapte.