Energie besparen met intelligente app
Energiekost verminderen door het juiste product
Axalta wil als autolakkenfabrikant carrosseriebedrijven helpen energie te besparen. De meeste autolakken moeten in een oven bij 60° gedroogd worden. In haar gamma heeft Axalta ook een productlijn extra snel drogende producten die een grote invloed kunnen hebben op de energiekost van het carrosseriebedrijf. Minder energieverbruik betekent in de meeste gevallen ook minder CO2 uitstoot. Om dit substantieel voordeel te kunnen aantonen aan carrosseriebedrijven wilde Axalta graag een eenvoudig te gebruiken tool laten ontwikkelen. Deze tool zou het voordeel moeten berekenen aan de hand van de verschillende parameters die de kost beïnvloeden zoals bijvoorbeeld het type oven, de ventilatievolumes, de omgevingstemperatuur en het aantal wagens enz. Parameters die verschillen van bedrijf tot bedrijf.
Op korte termijn app ontwikkelen
Axalta wilde graag inspelen op de actualiteit, namelijk de stijgende energieprijzen en de aandacht voor verminderde CO2 uitstoot. Het was dus van belang om op heel korte termijn de tool te ontwikkelen. De tool moest aangeven hoeveel kan bespaard worden op energiekosten en CO2 uitstoot bij gebruik van de sneldrogende verf van Axalta. De besparing moest aangetoond worden ten opzichte van andere verfproducten van de fabrikant zelf en ten opzichte van de concurrentie. De tool moest bruikbaar zijn in 35 landen, zowel door verkopers van Axalta zelf als door distributeurs.
App berekent energiekost per soort product
Coteng ontwikkelde een app op maat waarin de energiekost alsook de CO2 uitstoot kan worden berekend. De gebruiker kan op een eenvoudige manier de parameters voor een bepaald bedrijf ingeven zoals de opwarmtijd van de oven, de gasprijs, het luchtdebiet, het uurloon, enz. Kent hij enkele parameters niet dan kan hij een default gebruiken. De impact op jaarbasis van elke parameterwijziging is direct zichtbaar in het grafisch dashboard dat de verschillen tussen de vergeleken concurrentiële producten duidelijk visualiseert.
De app gaat nog een stap verder. Ook de impact op de productiviteit van het carrosseriebedrijf wordt berekend. Wanneer een verfproduct bijvoorbeeld in minder lagen kan worden aangebracht, kan er worden bespaard op werkuren. In combinatie met de kortere droogtijden zorgt dit ervoor dat met hetzelfde personeel en gelijke infrastructuur meer wagens per dag kunnen worden hersteld.
De app voorziet de mogelijkheid om dit in werkelijkheid te testen. Het carrosseriebedrijf kan enkele testen opzetten om werktijden te meten tijdens het lakken van enkele testvoorwerpen zoals een motorkap met verschillende soorten en merken verf. Die gemeten duurtijden worden door de app gebruikt om productiviteitsverschillen tussen de vergeleken producten op jaarbasis te berekenen.
Deze tool wordt door de verkopers en de dealers van Axalta ingezet om het voordeel van hun snel drogende verf te bewijzen en te kwantificeren voor een specifiek carrosseriebedrijf. Een uiterst belangrijk verkoopsargument in tijden van hoge energieprijzen.
Handige verkoopstool
De app is door de gebruikers enthousiast onthaald. Allereerst moeten ze zelf slechts een beperkt aantal parameters ingeven. De Axalta product portfolio en producteigenschappen worden namelijk uit bestaande Axalta databanken geladen en up-to-date gehouden. Andere data kunnen door de beheerder van de app op Europees niveau voorbereid worden waardoor de gebruiker deze eenvoudig kan aanklikken.
Verder worden gebruikers bij het opzetten van een vergelijking in de app stap voor stap begeleid met een wizard. Hierdoor voelen ze zich zelfverzekerd in het bijzijn van de (potentiële) klant.
Van idee bespreking tot uiteindelijke oplevering werd de ontwikkeling van deze app op drie maanden afgerond.
Get in contact
Do you want to make your company futureproof, speed up processes and gain insights by taking the correct steps? Talk to our team of experts. They are ready to find the best solution that works and pays off. No fuss, just results.
I want to reach out