Waarom de klant voordeel heeft bij een loyaal team medewerkers.

Wanneer klanten ons twee jaar na een project terug contacteren om verder te bouwen op dat project of om iets nieuws te starten, dan appreciëren ze dat wij nog goed weten waarover het gaat en niet opnieuw hun business hoeven uit te leggen.

Didier Stickens

Er is de laatste tijd heel wat commotie rond. Veel bedrijven hebben enorme moeite met het vinden van de juiste medewerkers. Bovendien is er door het overaanbod aan jobs ook een serieuze inspanning nodig van de bedrijven zelf om hun goede medewerkers aan boord te houden.

Coteng investeert al sinds zijn oprichting in de stabiliteit van de basisteams. We zijn trots medewerkers te hebben met een anciënniteit tot wel 26 jaar! Loyaliteit koop je niet alleen met spectaculaire evenementen zoals die vandaag vaak worden georganiseerd, maar krijg je door een omgeving te creëren waarin werknemers zich gewaardeerd en goed voelen. Dit vraagt natuurlijk tijd. Wanneer bedrijfswinst primeert boven het belang van de werknemers, zal de loyaliteit ver te zoeken zijn. Het werkt in twee richtingen of niet.

Twee teams in verschillende continenten

Al meer dan 20 jaar hebben we twee teams verdeeld over België (Antwerpen) en India (Chennai). Beide teams hebben gelijkaardige profielen en zijn deel van hetzelfde bedrijf. Iedereen staat op de payroll van Coteng (geen offshoring dus). We geloven namelijk niet in een model waarbij België “verkoopt” en India “produceert”, zoals soms bij grote bedrijven gebeurt. Daarom worden per project kernteams gevormd met zowel Indische als Belgische medewerkers. Op die manier wordt kennis op een actieve manier gedeeld, én voelen onze medewerkers in de verschillende locaties zich ook meer verbonden.

In de praktijk betekent dit dat we elke werkdag starten met een stand-up meeting. In deze face-to-face vergadering via videoverbinding tussen de meeting rooms in India en België bespreken de teams kort de gang van zaken per project alsook de belangrijkste werkpunten.

Door het tijdsverschil kunnen onze teams samen bijna 24/24u support geven. Voor onze internationale klanten is dat niet onbelangrijk. Onze softwareoplossingen worden immers gebruikt van China tot in Amerika en zijn soms bedrijfskritisch.

Met de gecombineerde teams kunnen we snel kwalitatieve softwareoplossingen op maat leveren en de kost voor de klant toch beperkt houden.

Stabiliteit in kernteams

Voor de meeste van onze klanten ontwikkelen we al vele jaren software op maat. De stabiliteit in onze teams zorgt ervoor dat we snel kunnen inwerken in de nieuwe projecten van deze klanten. Zo besparen we de klant om herhaaldelijk zijn processen te moeten uitleggen. We kennen hun bedrijfsprocessen tot in de puntjes en kunnen zo veel sneller schakelen. Daar waar een nieuw team zich bij elke aanpassing  moet inwerken in de materie, zijn wij direct met de kern bezig. Hierdoor kunnen we de investeringen betaalbaar houden, maar ook zeer snel implementeren.
Een win-win voor beide partijen.


Realized with the support of Flanders Investment & Trade.



Blijf op de hoogte

Ontvang nieuwe content direct in je mailbox.